دکتری آینده پژوهی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
چکیده
هر مکتبی در طول تاریخ و در پهنه جغرافیا برای توسعه و گسترش، نیازمند این است که در مقام عمل و پیادهسازی در جامعه کارآمدی خود را اثبات نماید. پیادهسازی آموزههای یک مکتب در جامعه، توسط مدیران تحقق میباید و میتوان گفت مدیران به اندازه نظریه پردازان و مبلغین یک مکتب در توسعه و ترویج آن اهمیت دارند. مکتب انقلاب اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست و نیازمند مدیران توانمندیست که بتوانند جامعه را از طریق کاربست آموزههای اسلامی و انقلابی اداره نمایند. در عین حال مقدمه تربیت مدیران تولید الگوی بومی مدیریتی مبتنی بر آموزههای اسلامی و انقلابی و متناسب با مقتضیات روز نظام جمهوری اسلامی میباشد. الگویی که نیاز امروز مسئولان و مدیران در کشور و سراسر جهان اسلام بوده و راهگشایی مسائل و معضلات امروز پیش روی انقلاب اسلامی میباشد. تنها از این طریق است که حرکت به سمت آرمانهای انقلاب اسلامی که همان تحقق تمدن نوین اسلامی است میسر خواهد بود. در این پژوهش در گام اول با بهره گیری از بیانات امامین انقلاب اسلامی به بررسی مباحث مربوط به حوزه رهبری و مدیریت پرداخته و سپس با استفاده از گروه کانونی، الگوی اولیه مدیریت مطلوب در انقلاب اسلامی با عنوان الگوی امامت طراحی شده است. در ادامه این الگو از طریق برگزاری پانلهای تخصصی در دوحوزه مبانی دینی و مدیریتی اعتبار بخشی شده است. در ادامه نیز مقایسه تطبیقی این الگو با الگوهای دیگر مدیریتی صورت پذیرفته است.
[1] ابطحی, م., و همکاران. (1397). بررسی و تبیین حکمرانی شایسته در رویکرد حکمرانی نظام جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه راهبرد سیاسی سال دوم شماره 5, 27-64.
[2] ابن فارس. (1404 ق). معجم المقاییس فی اللغة،.
[3] ارسطو. (1980). اسیاسه ترجمه سید احمد لطفی. قاهره: الهیئة المصریة العامة للکتاب صفحه256.
[4] آقا پیروز, ع., و خدمتی, ا. (1398). کتاب مدیریت در اسلام. تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
[5] بهارستان , ج. (1381). مطالعه تطبیقی مدیریت اسلامی و مدیریت رایج.
[6] بهارستان, ج. (1381). مطالعه تطبیقی ارزشیابی در مدیریت اسلامی و مدیریت متداول. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز, دوره 18 شماره 36.
[7] بیات, ع., و لطیفی, م. (1400). گونه شناسی سبکهای فرماندهی جهادی: مطالعه بیست نفر از فرماندهان دفاع مقدس. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی.
[8] تقوی, س. (1393). نگرشی بر مدیریت اسلامی. تهران: چاپ و نشر بین الملل.
[9] حجازی فردوس. (۱۳۹۶). رویکردها و منظومه پژوهشی مطالعات مدیریت اسلامی. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی.
[10] حسنی مقدم, ص., زارع, س., سلطانی, م., و نوروزی, ر. (1399). طراحی الگوی فرماندهی و مدیریت حکمت محور در مکتب حاج قاسم مبتنی بر تحلیل گفتمان امام خامنه ای. دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی. تهران: دانشگاه جامع امام حسین (ع).
[11] خانی, ع., و محمدی, ح. (1399). بازشناسی مولفههای مکتب شهید سلیمانی مبتنی بر بیانات امام خامنه ای. فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج.
[12] رضایان قیه باشی, ا., و کاظمی, ،. (1393). تصویرپردازی و کلانتصاویر آیندۀ سیاست جهانی؛ تصویرپردازی روشی مناسب برای شناخت آینده در جهان پیچیده. فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی ش 3, 142-165.
[13] سلطانی, م., منصوری, س., و فرزین, ا. (1391). تطبیق نقش الگو و مفاهیم مبتنی بر تجربه در فضای معماری. ماهنامه باغ نظر، دوره: 9، شماره: 21.
[14] صادقی, ا., مشبکی اصفهانی, ا., کرد ناپیج, ا., و خداداد حسینی, س. (۱۳۹۴). فراروش پژوهشهای مدیریت اسلامی در ایران (مورد مطالعه مقالههای علمی- پژوهش ۱۳۸۰ -۱۳۹۴). فصلنامه علمی - پژوهشی مدیریت اسلامی.
[15] صادقی, ا., مشبکی اصفهانی, ا., کرد نائیج, ا., و خداداد حسینی, س. (1394). فراروش پژوهشهای مدیریت اسلامی در ایران. فصلنامه مدیریت اسلامی.
[16] عابدی جعفری , ح., بنافی , م., و دستیاری, ا. (1398). بررسی آثار مدیریت اسلامی در ایران در دهه دوم انقلاب اسلامی. مطالعات مدیریت دولتی در ایران.
[18] کمیجانی, ع., عیوضی, م., بزرگمهری, م., و نظامی پور, ق. (1398). سیمای حکمرانی مطلوب در آینده پژوهی: از تصویرپردازی تا شکل بخشی آینده. دو فصلنامه آینده پژوهی ایران, سال چهارم، شماره اول، ص 207 تا 235.
[20] مقیمی, م. (1394). اصول و مبانی مدیریت اسلامی. تهران: انتشارات راه دان.
[21] نوری, م., فیروزی, س. و رضاپور, ی. (1400). سبک رهبری، مدیریت و فرماندهی از دیدگاه امیرالمومنین علی (ع). در نهج البلاغه. دو فصلنامه پژوهشهای علوم نظامی دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع).
[22] یاوری سرتختی, م., & لیالی, م. (1394). تئوری حکومتیِ عصر غیبت براساس دیدگاه شیخ مفید. فصلنامه حکومت اسلامی, سال بیستم، شماره چهارم، شماره 78.
[23] Rubin, A )2013(. Hidden, Inconsistent, and Influential: Images of the Future in Changing Times. . 544-538, 45.