شناسایی و تبیین الگوی مفهومی نظارت و بازرسی از دیدگاه امام خامنه‌ای (مدظله العالی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و برنامه ریزی راهبردی. دانشگاه جامع امام حسین (ع). تهران. ایران.

چکیده

زمینه و هدف: یکی از اصلی‌ترین ضرورت‌های رشد و پیشرفت هر جامعه‌ای، توجه دائمی به سه رکن تربیت مدیران کارآمد، وجود قوانین و مقررات سیستمی صحیح و همچنین موضوع نظارت و بازرسی صحیح و دقیق است که در همین راستا امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در بیانات و سخنرانی‌های خود با نهادهای مختلف نظارت و بازرسی در کشور، به تبیین مفهوم و چارچوب آن پرداخته‌اند. هدف این پژوهش، شناسایی و تبیین الگوی نظارت و بازرسی از دیدگاه امام خامنه‌ای (مدظله العالی) می‌باشد.
روش: این پژوهش ازلحاظ فلسفه پژوهش، پژوهشی تفسیری و ازلحاظ هدف، پژوهشی اکتشافی است. راهبرد پژوهش، کیفی و از روش تحلیل مضمون بهره می‌برد. درنهایت شیوه گردآوری داده‌ها، کتابخانه‌ای با ابزار فیش‌برداری و رجوع به منابع دست‌اول بیانات حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) بوده است. جامعه آماری آن، مجموع بیانات حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) از تاریخ 16 خرداد 1368 تا 25 خردادماه 1401 در موضوعات مرتبط با پژوهش، موردبررسی قرارگرفته است.
یافته‌ها و نتیجه‌گیری: با بررسی و تحلیل یافته‌ها، درنهایت 6 مضمون سازمان‌دهنده ذیل مضمون فراگیر نظارت و بازرسی شناسایی شد که عبارتنداز: اهداف نظارت و بازرسی؛ مراجع نظارت و بازرسی؛ انواع نظارت و بازرسی؛ نتایج و پیامدهای نظارت و بازرسی؛ ویژگی‌های نظارت و بازرسی و ویژگی‌های بازرس. در پیاده‌سازی و نام‌گذاری مضامین، از نرم‌افزار مکس کیودا و جهت ترسیم شبکه مضامین از نرم‌افزار «ایکس مایند مپ» استفاده‌شده است. الگوی نهایی نظارت و بازرسی، می‌تواند گام مؤثری در ارزیابی واقعی در کشور بردارد.

کلیدواژه‌ها


  • [1] قرآن کریم، ترجمه محسن قرائتی
  • [2] نهج البلاغه. ترجمه دشتی
  • [3] خامنه‌ای، سید علی. برگرفته از پایگاه اینترنتی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه‌ای به نشانی:https://farsi.khamenei.ir
  • [4] جزینی، علیرضا (1392). ویژگی‌های نظام ارزیابی عملکرد ناجا مبتنی بر دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی). نشریه نظارت و بازرسی. شماره26.
  • [5] جعفری لنگرودی، محمدجعفر (1381)، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، گنج دانش، تهران
  • [6] خانی، علی؛ سلطانی، محمدرضا (1395). استخراج معیارهای ارزیابی عملکرد دستگاه‌های فرهنگی مبتنی بر انتظارات و مطالبات مقام معظم رهبری (مدظله العالی). فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 24، شماره 2،
  • [7] رونق، یوسف، رفیع زاده علاالدین (1392). مدیریت و ارزیابی عملکرد با رویکرد علمی - کاربردی (سازمان، مدیران و کارکنان). ناشر فرمنش. تهران.
  • [8] طبرسا، غلامعلی (1380)، مجموعه مقالات دومین همایش نظارت و بازرسی کشور. انتشارات یازمان بازرسی کل کشور. تهران. چاپ اول.
  • [9] عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن؛ شیخ زاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داد ههای کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی، سال پنجم، شماره دوم، پاییز و زمستان، شماره پیاپی 10، 151- 198.
  • [10] نوری، اکبر؛ یداللهی، رضا (1398). الگوی ارزیابی عملکرد منابع انسانی از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک. سال هفده، شماره 7.
  • [11] Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2. 77-101.
  • [12] Nowell, Lorelli; Norris, Jill; White, Deborah; and Moules, Nancy. (2017). Thematic Analysis: Striving to Meet the Trustworthiness Criteria. International Journal of Qualitative Methods, 16, 1-13. Retrieved from: https://doi.org/10.1177/1609406917733847